Reclame filmpje ( analyse )

De opdracht was het maken van een reclame filmpje aan de hand van een script.
Gerard heeft onderstaand script aangedragen.

__________________________________________________________________________________

Bryllcreemredame die vanaf +/- 1953 tot 1958 te zien was voor het Polygoon nieuws in de bioscoop


ldee is om deze oude reclame na te spelen en weer te geven in zwart wit.
Het bestaat maar uit enkele shots en een voice-over, achteraf in te spreken door de editor. _
Het einde is een lullig liedje tijdens het tonen van een pot brilcream. Dat liedje moeten we samen
zingen, waarbij ik met de gitaar zal begeleiden ( neem ik ook mee, alsook andere spullen).

Wat er te zien is. ( geen enkele tekst)
als het kan in stropdas etc. 1950 stijl.
Een man en een vrouw staan op enige afstand van elkaar als of ze op de bus staan te wachten. De
man heeft zijn haren in de war

De man kijkt opzij naar de vrouw waarbij hij duidelijk aangeeft ( non verbaal) dat hij ze aardig vindt.
De vrouw kijkt nu naar de man. Eerst met een innemende blik en dan teleurgesteld.
Dan komt er een pot brilcream in beeld. Getoond door iemand waarvan je alleen de hand en de arm
ziet. De man en vrouw zijn nu uit beeld.
Tijdens deze scenes kan de man bezig zijn om een opvouwbare paraplu open te klappen terwijl de
vrouw al onder een paraplu staat. Variaties zijn mogelijk. ( In de oorspronkelijke reclame stonden ze
op de kermis bij de schiettent.

 

Voice-over:
Hij vond haar bijzonder charmant en even leek het of zij hem wel aardig vond, maar zijn onverzorgde
haardos bedierf alles. Dit heeft hij nodig!!


Bij het tonen van de pot het liedje:
He jij! dit heb je nodig!! Dit deed brilcream voor mij.
Brilcream daar moet je mee beginnen. Brilcream dan komt het voor elkaar. Brilcream u zult haar
hartje winnen.Met een beetje bryllcreem in uw haar.

____________________________________________________________________________________

Aan de hand van deze tekst zijn de opnamen gemaakt die resulteren in versie 0 die hieronder te zien is.

 

Wat in het filmje ontbreekt is de afwisseling in het beeldkader.
Als je de tekst uitrafelt zul je zien dat er duidelijk meerdere delen te onderscheiden zijn.
Elk deel zou je met een aangepast beeldkader op kunnen nemen.
Dit doe je normaliter in je shot list. Daar beschrijf je hoe je het onderwerp in beeld gebracht wil hebben.

In je shotlist noteer je ook de te verwachten tijdsduur van het shot. Daarmee zou je ook ontdekt hebben dat tijdens het liedje geen

beeldwisseling meer is.
Je kunt dan besluiten het script uit te breiden met bijv het aanbrengen van de bryllcreem en daarna het perfecte kapsel en een gelukkig paar in beeld. ( weer 3 of 4 shots extra ) Dit komt in de tekst nl ook voor.


In de tweede versie van de montage heb ik getracht met de tekst mee het beeldkader aan te passen.
( door gebrek aan meerdere opnamen met verschillende standpunten heb ik dat nu bereikt door digitaal in te zoomen op het onderwerp.
daardoor moet je hier even niet op de artifacten en ruis letten )

Tevens heb ik sound design clips toegevoegd. 
Zorg bij filmopnamen dat je extra geluidopnamen maakt. In dit voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van een regen als achtergrond geluid.

Daarnaast heb ik het openen van de paraplu uitvergroot door hiervan geluid toe te voegen.
Bij het in beeld komen van de pot bryllcreem een "whoosh" geluid toegevoegd.

Als je het geluid zelf op neemt zorg dan dat je met de microfoon zo dicht mogelijk bij de bron op neemt. ( dat geldt overigens ook voor de spraak opnamen ) 

Tenslotte nog een eind titel toegevoegd.

Bij de montage merkte ik tevens dat er na de opname meteen doorheen gepraat werd,

Hierdoor heb je geen mogelijkheid om het geluid geleidelijk te dempen of over te laten gaan in de volgende zin.

Voor en na de opname altijd enkele seconden stilte op de set.

 

 

Naast de aandachtspunten van script, shotlist en regie zijn er ook nog enkele techische aspecten waar op gelet kan worden.

De focus instelling van de camera stond bij deze opnamen ingesteld op "continue" scherpstellen waardoor bij elke beweging in het beeld

opnieuw naar de focus gezocht wordt zogenaamd "Hunting".

Doordat met de camera microfoon van deze camera opgenomen is hoor je dit scherpstellen ook in de audio opnamen terug.

Door de scherpstelmodus naar "single" ( eenmalig ) te wijzigen voorkom je dit. 
Alleen als het onderwerp dan naar je toe of van je af beweegt zal de scherpstelling niet volgen.
( Maar ook in de modus continue scherpstellen zal bij deze lens de focus het onderwerp niet kunnen volgen )

Je kunt het uit focus raken van het onderwerp verminderen door een groter diafragma te kiezen 5.6 in plaats van 2.8 zodat de

scherptediepte af neemt en een groter gebied in focus is.

Zoveel kleiner het diafragma des te moeilijker is het scherpstellen.

Je ziet het ook in het shot van de brylcreem pot.

De focus ligt eerst op de achterwand en als de pot in beeld komt start het zoeken naar de focus. 

Door de focus op handbediend te zetten kun je dit voorkomen.

Je stelt dan scherp op het punt waar de pot in beeld is en niet meer wijzigt als de hand met pot beweegt.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Rene
5 jaar geleden

Het opdelen van scenes naar shots zullen we op de online meeting van 24 mrt behandelen

barry
5 jaar geleden

Is inderdaad een duidelijke verbetering door ook meer clos-up's te gebruiken.